Latvijas izglītības sistēma turpina mainīties, un, lai nodrošinātu pārskatāmu un aktuālu informāciju par vispārējās izglītības iestādēm, esam izveidojuši jaunu kartogrāfisko materiālu par 2024./2025. mācību gadu.
Pagājušajā gadā izstrādātā karte jau pierādīja savu vērtību, sniedzot iespēju analizēt izglītības iestāžu parametrus un to atbilstību noteiktajiem kritērijiem, kā arī pieņemt izsvērtākus lēmumus par skolu tīklu. Šogad mēs to esam pilnveidojuši, padarot funkcionalitāti vēl plašāku, pielāgojoties jaunākajām prasībām un datiem, kā arī esam pievienojuši jaunu sadaļu – profesionālās izglītības iestādes, kas funkciju ziņā pietuvināta vispārējās izglītības iestāžu sadaļai. Šāda karte kļūst par arvien noderīgāku rīku, kas palīdz sekot līdzi izglītības ekosistēmas izmaiņām un pieņemt pamatotus lēmumus.
Šis kartogrāfiskais materiāls ir paredzēts plašam lietotāju lokam, piedāvājot praktisku pielietojumu dažādām ieinteresētajām pusēm:
- Skolēnu vecākiem karte sniedz iespēju ērti iepazīties ar tuvumā esošajām izglītības iestādēm, to piedāvājumu, skolēnu skaitu un infrastruktūru, piemēram, internāta vai dienesta viesnīcas pieejamību, kas var būt būtiski, izvēloties piemērotāko skolu savam bērnam.
- Pašvaldību politiķiem un lēmumu pieņēmējiem tā kalpo kā analītisks rīks, lai izvērtētu skolu tīkla efektivitāti, iedzīvotāju demogrāfiskās tendences un finansēšanas vajadzības, veicinot ilgtspējīgu un sabalansētu izglītības politiku.
- Izglītības pārvaldēm karte piedāvā detalizētu pārskatu par iestāžu atbilstību kvantitatīvajiem un kvalitātes kritērijiem, kā arī iespēju salīdzināt datus pa reģioniem un plānot resursu sadali.
- Pētniekiem un izglītības ekspertiem materiāls var būt noderīgs, lai analizētu ilgtermiņa tendences, piemēram, skolēnu skaita izmaiņas, pedagogu vecuma struktūru vai urbanizācijas ietekmi uz izglītības pieejamību.
- Vietējām kopienām karte palīdz saprast, kā izglītības iestādes ietekmē teritorijas attīstību, īpaši lauku un pierobežas apvidos.
Kartē būs pieejami aktuālākie dati par izglītības iestādēm, tostarp skolēnu un pedagogu skaits, klašu grupu atbilstība Ministru kabineta un Izglītības un zinātnes ministrijas note
iktajiem kritērijiem, kā arī demogrāfiskā informācija par iedzīvotājiem pašvaldībās un pagastos. Papildus tam karte ietvers interaktīvus filtrus un slāņus, kas ļauj pielāgot skatījumu atbilstoši lietotāja vajadzībām, piemēram, izcelt skolas ar noteiktu tipu vai teritoriālo piederību vai atbilstību/neatbilstību dažādiem noteikumiem. Šis rīks ir veidots, lai būtu vienkārši lietojams, bet vienlaikus pietiekami detalizēts, nodrošinot visaptverošu ieskatu Latvijas izglītības sistēmā. Lai informāciju vienkāršāk un ērtāk aplūkotu, aicinām izmantot lielākus monitorus.
Aicinām izmantot šo kartogrāfisko materiālu, lai labāk izprastu izglītības iestāžu tīklu un veicinātu pārdomātus lēmumus par tā nākotni!
Vispārējās izglītības iestādes 2024./2025. mācību gadā
2023. gada 21. novembrī IZM izstrādātais informatīvais ziņojums “KOMPLEKSI RISINĀJUMI AUGSTVĒRTĪGAI IZGLĪTĪBAS NODROŠINĀŠANAI VISPĀRĒJĀ PAMATA UN VIDĒJĀ IZGLĪTĪBĀ: ILGTSPĒJĪGA IZGLĪTĪBAS EKOSISTĒMA UN EFEKTĪVS FINANSĒŠANAS MODELIS” tika pieņemts zināšanai. Šajā informatīvajā ziņojumā Latvija ir sadalīta 5 teritorijās, balstoties uz DEGURBA (skatīt informatīvā ziņojuma pielikumu.) kritērijiem:
- Blīvi apdzīvotas teritorijas un pilsētas (DEGURBA 1 un 2);
- Mazpilsētas (DEGURBA 3);
- Ciemati un piepilsētas (DEGURBA 4 un 5);
- Lauku un mazapdzīvotā teritorija (DEGURBA 6 un 7);
- Pierobeža.
Bez vairākiem citiem nosacījumiem no šīm teritorijām rodas arī nospiedoši spēcīgākie kvantitatīvie kritēriji izglītības iestāžu finansēšanai no Izglītības un zinātnes ministrijas puses.
Šajā aprakstā būs izklāstīts, kādi dati ir pieejami, kā arī to, kā lietojama karte, lai no tās izgūtu maksimālu labumu. Jāpiezīmē, ka dati par izglītības iestādēm ņemti no Valsts izglītības informācijas sistēmas uz 2024. gada 2. septembri. Datu avots par iedzīvotāju skaitu: Iedzīvotāji pēc dzimuma un vecuma grupām reģionos, novados, pilsētās, pagastos, ciemos (atbilstoši robežām 2024. gada sākumā), apkaimēs un blīvi apdzīvotās teritorijās (eksperimentālā statistika) 2000 - 2024
Latvijas Pašvaldību savienība patur tiesības kartē veikt izmaiņas funkcionalitātē vai saturā, parādoties jaunākai informācijai. Aktuālākā informācija būs pieejama https://blis.lps.lv
Karte pieejama šeit: https://arcg.is/OWjz
Sākumā tiks aplūkoti filtri un slāņi
1. kritēriji Filtrā pirmie kritēriji attiecas uz Ministru kabineta noteikumiem Nr. 583. “Kritēriji un kārtība, kādā valsts piedalās vispārējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksas finansēšanā vidējās izglītības pakāpē”. Šajos MK noteikumos jau tiek definēti kvalitātes kritēriju, minimāli pieļaujamo izglītojamo skaitu klašu grupā vidējās izglītības pakāpē pašvaldību, valsts augstskolu un privātajās vispārējās vidējās izglītības iestādēs, kā arī kritērijus maksimāli pieļaujamā izglītojamo skaita noteikšanai minētajās izglītības iestādēs. Tādējādi ar pirmo divu filtru palīdzību var atlasīt tās izglītības iestādes, kas atbilst vai neatbilst šo noteikumu izvirzītajiem kritērijiem. |
![]() |
2. dažādi Zem Dažādi ir izvietoti filtri ar dažādām nozīmēm. Ir iespēja atlasīt izglītības iestādes, kurās ir vai nav dienesta viesnīca vai internāts. Ir iespējams atlasīt visas izglītības iestādes, kurās ir pirmsskolas grupiņas vai pirmsskolas, ieskaitot citu izglītības iestāžu tipus, piemēram sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas, kurās ir grupiņas. Pārējie filtri attiecas uz IZM pieņemtajiem DEGURBA teritorijas grupu apzīmējumiem, pēc kuriem piešķirti kvantitatīvie kritēriji. |
![]() |
3. Izglītības iestāžu tipi. Ar šī filtra palīdzību var atlasīt nepieciešamās izglītības iestāžu tipus, piemēram, rādīt tikai pamatskolas un vidusskolas. |
![]() |
4. Pašvaldības. Ar šī filtra palīdzību ir iespējams atlasīt vienu vai vairākas pašvaldības. |
![]() |
5. Apzīmējumi. Atkarībā no tā, kādi slāņi ir atzīmēti, mainās apzīmējumu sadaļa un paskaidro, ko konkrētais slānis nozīmē. Piemēram, ja pievieno slāni “IZM teritorijas vērtējums” tad apzīmējumos tiek parādīts, ko katra pagasta vai pašvaldības pilsētas iekrāsotā krāsa apzīmē. |
![]() |
6. Kartes slāņi. Aicinām atstāt aktīvu tikai vienu no šiem slāņiem, lai nenotiktu informācijas pārklāšanās: |
![]() |
7. Pamatkaršu galerija. |
![]() |
8. Kopīgot. |
|
9. Mērīt |
![]() |
Jāatzīmē, ka filtri strādā savstarpēji – pie kritērijiem var tikt atzīmēts filtrs “7.-9. klašu grupa NEATBILST Informatīvā ziņojuma kvantitatīvajiem kritērijiem”, zem pašvaldību filtru grupas var izvēlēties kādu konkrētu vai vairākas pašvaldības. Attiecīgi arī statistikas diagrammas automātiski pārrēķinās pārējās detaļas.
Slāņi
Iedzīvotāji pagastos un pilsētās
Uzspiežot uz kāda no pagasta, piemēram, Kaives, var iegūt datus par konkrēto teritoriju. Diagrammā “Iedzīvotāju skaita izmaiņu iemesli starp 2020. un 2023. gadu”, var noskaidrot šo iemeslu raksturu šādos iemeslos: |
|
Iedzīvotāji pašvaldībās
Par pašvaldībām tiek attēlota tā pati informācija, kas par pagastiem, tikai pašvaldību griezumā. Kā arī nav iekļauta DEGURBA un kritēriju informācija, jo tā pašvaldību griezumā netiek piemērota.
Ieslēdzot šo slāni un uzspiežot uz kādas no pašvaldību teritorijas, tiek attēlots teritorijai piešķirtais CSP aprēķinātais DEGURBA kods, tā skaidrojumu, kā arī IZM piešķirtais teritorijas skaidrojums un kvantitatīvie kritēriji teritorijai. | ![]() |
DEGURBA iedalījums
DEGURBA iedalījuma slānis pēc krāsām attēlo CSP piešķirto DEGURBA kodu, kā arī satur tos pašus datus, ko IZM teritorijas vērtējums.
Pašvaldību robežas
Pašvaldību robežu slānis ir palīgslānis, lai attēlotu pašvaldību robežas virs pagastu teritorijām, dodot iespēju vieglāk orientēties pagastu un pilsētu klāstā.
Plānošanas reģioni
Plānošanas reģionu slānis arī ir palīgslānis, lai attēlotu reģionu robežas virs pagastu vai pašvaldību robežām, dodot iespēju vieglāk orientēties pagastu un pilsētu/pašvaldību klāstā.
Eiropas Savienības ārējā sauszemes robeža.
Ieslēdzot šo slāni, tiks izcelta ES ārējās sauszemes robeža, ko veido robeža ar Krieviju un Baltkrieviju.
ES ārējās sauszemes robežas buferis 15km platumā.
Ņemot vērā demogrāfisko situāciju un starptautisko pieredzi, mīkstināšana prasībām pret skolēnu skaitu ir stratēģiski svarīga, lai saglabātu izglītības iestādes Latvijas pierobežas zonās. Tas palīdzēs noturēt ģimenes, mazināt depopulāciju un veicināt reģionu ilgtspējīgu attīstību. Šāda pieeja ir ne tikai sociāli, bet arī ekonomiski pamatota, ņemot vērā skolu lomu kā kopienas centram.
Izglītības iestādes
Jāuzsver, ka visi dati tiek attēloti par juridisko iestādi, ja vien nav uzsvērti rādītāji par mācību programmu īstenošanas vietu (filiāli).
Uzspiežot uz kādas no izglītības iestādēm, tiek parādīts: • Pašvaldība, kurā tā atrodas; • Filiāles adrese; • Bērnu skaits vecumā līdz 5 gadu vecumam; • Bērnu skaits vecumā 5 gadi un vairāk; • Izglītojamo skaits pirmsskolā kopā; • Skolēnu skaits 1.-6. klasēs; • Skolēnu skaits 7.-9. klasēs; • Skolēnu skaits 10.-12. klasēs; • Izglītojamo skaits 1.-12.klasē; • Izglītojamo skaits kopā; • Izglītojamo skaits, kas ir bāreņi/bez vecāku gādības palikušie; • Izglītojamie, kas izmanto internāta/ dienesta viesnīcas pakalpojumus; • Izglītojamo skaits, kas ir trūcīgie/ maznodrošinātie; • Izglītojamo skaits arodklasēs; • Izglītojamo skaits, kuriem ir nepieciešami asistenta pakalpojumi; • Ir internāts / dienesta viesnīca; • Realizēto izglītības programmu skaits īstenošanas adresē; • Izglītības programmu kodi mācību programmas īstenošanas adresē. |
![]() |
Pirmajā diagrammā tiek attēlots izglītojamo skaits pa klasēm, kā arī pirmsskolas izglītības posmā esošo bērnu skaits. Nākošās diagrammas attēlo klašu skaitu/grupiņu skaitu un klašu komplektu skaitu juridiskajā iestādē. |
![]() |
Nākošajā diagrammā attēlots izglītojamo skaits izglītības programmu īstenošanas vietā. | ![]() |
Ir iespējams apskatīt izglītojamo skaitu pa klasēm, kas apgūst speciālās programmas, kā arī vēl 9 diagrammās: • Speciālās izglītības programmas izglītojamo skaits ar redzes traucējumiem (51. kods); • Speciālās izglītības programmas izglītojamo skaits ar dzirdes traucējumiem (52. kods); • Speciālās izglītības programmas izglītojamo skaits ar fiziskās attīstības traucējumiem (53. kods); • Speciālās izglītības programmas izglītojamo skaits ar somatiskām saslimšanām (54. kods); • Speciālās izglītības programmas izglītojamo skaits ar valodas traucējumiem (55. kods); • Speciālās izglītības programmas izglītojamo skaits ar mācīšanās traucējumiem (56. kods); • Speciālās izglītības programmas izglītojamo skaits ar garīgās veselības traucējumiem (57. kods); • Speciālās izglītības programmas izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem (58. kods); • Speciālās izglītības programmas izglītojamo skaits ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem (59. kods) Šos rādītājus var aplūkot, pārslēdzot diagrammas. |
![]() |
Līdzīgi kā ar bērnu skaitu pa klasēm, kas apgūst speciālās programmas juridiskajā iestādē, nākošā diagrammu grupā var iepazīties ar izglītojamo skaitu pa klasēm, kas apgūst speciālās programmas īstenošanas adresē. | ![]() |
Tālāk pieejamas diagrammas ar Izglītojamo skaitu pēc mācību valodas iestādē. Latvijā mācības tiek apgūtas šādās valodās: • Latviešu; • Ukraiņu; • Poļu; • Krievu. Pārslēdzot diagrammas, iespējams apskatīt datus par minētajām mācību valodām. |
![]() |
Nākošajā diagrammu grupā arī pieejami dati par izglītojamo skaitu pēc mācību valodas, taču tikai izglītības īstenošanas vietā. | |
Nākošā diagrammu grupa raksturo pedagogu skaitu pa slodžu un vecuma grupām. Pedagogu skaits ir sadalīts pa šādām slodžu grupām: • 0-0,249; • 0,25-0,499; • 0,5-0,749; • 0,75-0,999; • 1; • 1,001-1,334; • Vairāk par 1,35. Pedagogu vecuma grupas, savukārt, veidotas vecumā no 0-19 un pēc tam ar 5 gadu intervālu līdz 64 gadu vecumam. Pēc tam tiek parādīts pedagogu skaits, kuri ir vismaz 65 gadus veci. Šis sadalījums dod priekšstatu par pedagogu vecuma sadalījumu un iespējamo laiku, kas būs nepieciešams meklēt aizvietojošos pedagogus. |
![]() ![]() |
Nākošā diagrammu grupa ir “Amatu skaits, slodze likmēs, darbinieku skaits pa amatu grupām” Visi izglītības iestāžu darbinieki tika sadalīti 4 dažādās amatu grupās: • Administrācija; • Atbalsta personāls; • Pārējie; • Skolotājs. Pārejas tabulu no amatiem uz amatu grupām skatīt pēdējā nodaļā “Amatu grupas”. Ar šiem rādītājiem var noskaidrot, cik ir amatu vietu, piem., administrācijā. Nākošā diagramma, rāda slodzi likmēs. Slodze likmēs kopā ar amatu vietu norāda, vai ir daudz amati ar mazu slodzi, vai maz amatu ar pilnām slodzēm. Savukārt darbinieku skaits pa amatu grupām var norādīt to, vai viens darbinieks var aizpildīt vairākas amatu vietas vienā amatu grupā. Piemēram, vai viens darbinieks var pildīt 2 direktora vietnieka amatus. Pēdējā diagramma amatu grupā ir “Kopējais amatu, slodzes likmēs un darbinieku skaits”, kas vienā diagrammā parāda, cik izglītības iestādē ir amatu, cik tie kopā veido slodzes, kā arī cik darbinieki iestādē strādā. Izglītības iestādē var būt tā, ka amatu skaits ir gandrīz 2,5 reizes lielāks kā darbinieku skaits, kas nozīmē, ka vienam darbiniekam šajā gadījumā vidēji ir 2,5 amati. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Tālāk seko tekstuālā informācija par atbilstību dažādiem kritērijiem. Zem katras izglītības iestādes ir ieraksts, kādas konkrētai izglītības iestādei ir prasības uz skolēnu skaitu, vai skola atbilst šiem nosacījumiem, kā arī esošais skolēnu skaits 10.-12. klasēs. Ja lauki tukši, tad uz izglītības iestādi šī informācija neattiecas. | ![]() |
Kvantitatīvais kritērijs - minimālais izglītojamo skaits klašu grupā atkarībā no izglītības iestādes atrašanās vietas pēc IZM vērtējuma. Satur informāciju, kurā DEGURBA teritorijā tā juridiski atrodas, kāds ir IZM piešķirtais DEGURBA vērtējums, kādi ir izglītības iestādei uzliktie kritēriji, kādi kritēriji ir ar toleranci, kā arī atbilstība katrai klašu grupai. |
![]() |
Lai rādītu visas izglītību programmu īstenošanas vietas, kreisajā apakšējā stūrī jāatslēdz “Nerādīt filiāles”, kas ir iespējots pēc noklusējuma. Tad kartē tiks parādītas arī visas mācību programmu īstenošanas vietas.
Statistika
Atšķirībā no pagājušā gada, statistiku diagrammas ir pārgrupētas savādākā veidā, lai uzlabotu lietošanas ērtumu un paplašinātu funkcionālo klāstu. Atkarībā no izmantotajiem filtriem, automātiski tiek pārrēķināta kopējā statistika, kas dod papildus aprēķinus jau pēc kādiem zināmiem kritērijiem. Piem., ja izvēlas tikai vienu pašvaldību, tad dati tiks rādīti par konkrēto pašvaldību. Ja bez tā vēl tiks atlasītas tās izglītības iestādes, kurās ir kopmītnes, tad dati tiks automātiski pārrēķināti
1 apzīmē lielās grupas. Kā redzams zemāk esošajā attēlā, tad tās iedalās 3 daļās – galvenie rādītāji, pedagogi, kā arī kritēriji.
2 apzīmē zemāka līmeņa diagrammu pārslēgšanās iespējas. Galvenajos rādītājos vēl iespējams pārslēgties starp izglītojamo skaitu pa klasēm/grupām, izglītojamo skaitu speciālās programmās, kā arī dažādus raksturlielumus.
3 apzīmē iespēju sakļaut diagrammas, lai iegūtu plašāku skatu kartēm.
pa šādām kategorijām:
• Skolu tips, kur tiek saskaitīts, cik izglītības iestādes ir konkrētā skolu tipā;
• Izglītojamie, kur tiek aprēķināts izglītojamo skaits pa klasēm un grupiņām, izglītojamo skaits pa klasēm, kas apgūst speciālās programmas, kā arī dažādi raksturlielumi, kas sevī ietver bērnu skaitu, kas izmanto dienesta viesnīcu vai internātu, izglītojamo skaitu, kas ir bāreņi/bez vecāku gādības palikušie, izglītojamo skaits arodklasēs, kā arī izglītojamo skaits, kam nepieciešami asistenta pakalpojumi;
• Pedagogu skaits pa vecuma grupām kā arī pedagoģisko darbinieku skaits pēc to veida;
• MK atbilstība, kas sevī ietver vidusskolu skaitu pēc atbilstības Ministru kabineta noteikumiem 583.
• IZM DEGURBA kritēriji, kur var apskatīt 1.-3., 4-6., 7-9., 10.-12. klašu grupu skaitu, kas atbilst vai neatbilst IZM kvantitatīvajiem kritērijiem.
Datu tabula
Atkarībā no izmantotajiem filtriem, automātiski tiek ģenerēta datu tabula ar izglītības iestādēm, kas manuāli jāizvērš. Tā atrodas ekrāna lejas daļā pa vidu. Uzspiežot uz tās, tiks izvadīts skolu skaits ar atsevišķiem statistikas rādītājiem.
Meklētājs
Izmantojot meklētāju, var tikt meklētās izglītības iestādes, ierakstot vismaz 3 burtus. Uzspiežot uz piedāvāto rezultātu, karte automātiski pietuvinās meklēto izglītības iestādi.
PROFESIONĀLĀS IZGLĪTĪBAS IESTĀDES 2024./2025. MĀCĪBU GADĀ
Ņemot vērā lielo audzēkņu skaitu profesionālās izglītības iestādēs (Izglītojamo skaits uz 01.10.2024.), šīs izglītības iestādes arī ir interesants objekts, par kuru mainīt un dažādi grozīt noteikumus. Līdz ar to Latvijas Pašvaldību savienībā bija nepieciešams izstrādāt detalizētu un funkcijām bagātu arī kartogrāfisko materiālu par profesionālajām izglītības iestādēm, kas būtu līdzvērtīgs vispārējās izglītības iestādēm. Ņemot vērā to, ka vispārējo izglītības programmu atšķirība ir milzīga, salīdzinot ar mācību programmām profesionālajā izglītībā, līdz ar to arī datu struktūra ir pavisam atšķirīga. Tādējādi tika lemts par nodalīta kartogrāfiska materiāla veidošanas.
Lapas kreisajā augšējā stūrī ir iespēja pārslēgties uz profesionālajām izglītības iestādēm (skatīt attēlu zemāk).
Kā ierasts, aplūkosim sākumā filtrus un slāņus.
1. Dažādi Šeit var veikt atlasi tām izglītības iestādēm, kurās audzēkņi paliek vai nepaliek dienesta viesnīcā. Var atlasīt izglītības iestādes, kur apgūst: • 1 gada mācību programmu; • 1,5 gada mācību programmu; • 2 gadu mācību programmu; • 3 gadu mācību programmu; • 4 gadu mācību programmu. Kā arī var veikt vairākas atlases reizē, audzēkņi paliek dienesta viesnīcā un apgūst 1 gada mācību programmu. |
![]() |
2. Pakļautība Profesionālās izglītības iestādes var būt pakļautas vairākām dažādākām gan valsts, gan privātajām iestādēm: • Aizsardzības ministrija; • Izglītības un zinātnes ministrija; • Juridiska vai fiziska persona; • Kultūras ministrija; • Pašvaldība. |
![]() |
3. Izglītības iestāžu tipi. Ar šī filtra palīdzību var atlasīt nepieciešamās izglītības iestāžu tipus, piemēram, tehnikumus, profesionālās vidusskolas un citas iestādes. Ir iekļautas visas izglītības iestādes, kurās tiek realizētas profesionālās izglītības iestāžu mācību programmas. |
![]() |
4. Iestāžu veidi. Ar šī filtra palīdzību ir iespējams atlasīt šādus iestāžu veidus: • Profesionālās pamata un vidējā izglītības iestādes; • Speciālās izglītības iestādes; • Vispārējās izglītības iestādes. |
![]() |
5. Apzīmējumi. Atkarībā no tā, kādi slāņi ir atzīmēti, mainās apzīmējumu sadaļa un paskaidro, ko konkrētais slānis nozīmē. Piemēram, ja pievieno slāni “Iedzīvotāji pagastos un pilsētās” tad apzīmējumos tiek parādīts, ko katra pagasta vai pašvaldības pilsētas iekrāsotā krāsa apzīmē. |
![]() |
6. Kartes slāņi Kartes slāņi tiks apskatīti sīkāk, jo tie satur daudz papildus datus. Aktivizējot slāņus, ir iespējams pievienot fona datus. Iedzīvotāji pagastos un pilsētās. Satur simbolizētus datus par iedzīvotāju skaitu no 2000. gada līdz 2024. gadam mazāko administratīvi teritoriālo vienību griezumā (pagasti, pašvaldību pilsētas, valstspilsētas). Var konstatēt, vai ir pozitīvas izmaiņas bērnu pieaugumā vai ne, kā arī iedzīvotāju skaita izmaiņu iemeslus. Latvijas robeža. To ieslēdzot, var izcelt Latvijas sauszemes robežas kontūru. Eiropas savienības ārējā sauszemes robeža. To ieslēdzot, tiks izcelta Eiropas savienības ārējā sauszemes robeža. Iedzīvotāji pašvaldībās. Satur simbolizētus datus par iedzīvotāju skaitu no 2000. gada līdz 2024. gadam pašvaldību griezumā. Var konstatēt, vai ir pozitīvas izmaiņas bērnu pieaugumā, kā arī iedzīvotāju skaita izmaiņas iemeslus visā pašvaldībā kopumā. Pašvaldību robežas. Lai vieglāk orientētos starp pagastiem un pašvaldību pilsētām, var iespējot šo slāni, tādējādi redzot, kurās pašvaldībās konkrētie pagasti atrodas. ES ārējās sauszemes buferis 15km. Buferjosla 15 kilometru platumā Krievijas un Baltkrievijas robežai jeb ES ārējās sauszemes robežai, lai identificētu pierobežas izglītības iestādes. Plānošanas reģionu robežas. Ieslēdziet, lai redzētu, kurā plānošanas reģiona atrodas izglītības iestāde. Aicinām atstāt aktīvu tikai vienu no šiem slāņiem, lai nenotiktu informācijas pārklāšanās: • Iedzīvotāji pagastos un pilsētās; • Iedzīvotāji pašvaldībās. Lai vieglāk orientētos starp pašvaldībām, var iespējot šo slāni, tādējādi redzot, kuras pašvaldības kādos plānošanas reģionos atrodas. Profesionālās izglītības iestādes Satur datus par profesionālajām izglītības iestādēm. Skatīt aprakstu sadaļā Slāņi. Neaizmirstiet apzīmēju sadaļā apskatīties, kādas slāņu krāsas ko apzīmē. |
![]() |
7. Pamatkaršu galerija. Ir iespēja izvēlēties no pamatkaršu galerijas sev noderīgāko – gaiši pelēku fonu, navigācijas karti, satelītattēlu vai kādu citu no plašā saraksta, kas palīdz vienkāršāk orientēties kartē vai dod papildus informāciju. |
![]() |
8. Kopīgot. Šeit var nosūtīt vai dalīties ar šo karti kādā no interneta resursiem vai arī iegūt koplietošanas saiti. |
Iedzīvotāji pagastos un pilsētās, kā arī iedzīvotāji pašvaldībās
Šie dati ir attēloti identiski kā vispārējās izglītības iestāžu sadaļā. Vienīgā vizuālā atšķirība ir tajā, ka vispārējās izglītības sadaļā teritorijas tika simbolizētas pēc iedzīvotāju skaita izmaiņām no 2017. gada līdz 2024. gadam vecuma grupā 0-6, bet profesionālās izglītības iestāžu sadaļā simbolizācija tiek veikta tam pašam laika periodam, taču vecuma grupai no 18-24.
Pašvaldību robežas
Pašvaldību robežu slānis ir palīgslānis, lai attēlotu pašvaldību robežas virs pagastu teritorijām, dodot iespēju vieglāk orientēties pagastu un pilsētu klāstā.
Plānošanas reģioni
Plānošanas reģionu slānis arī ir palīgslānis, lai attēlotu reģionu robežas virs pagastu vai pašvaldību robežām, dodot iespēju vieglāk orientēties pagastu un pilsētu/pašvaldību klāstā.
Eiropas savienības ārējā sauszemes robeža.
Ieslēdzot šo slāni, tiks izcelta ES ārējās sauszemes robeža, ko veido robeža ar Krieviju un Baltkrieviju
ES ārējās sauszemes robežas buferis 15km platumā.
Ņemot vērā demogrāfisko situāciju un starptautisko pieredzi, mīkstināšana prasībām pret skolēnu skaitu ir stratēģiski svarīga, lai saglabātu izglītības iestādes Latvijas pierobežas zonās. Tas palīdzēs noturēt ģimenes, mazināt depopulāciju un veicināt reģionu ilgtspējīgu attīstību. Šāda pieeja ir ne tikai sociāli, bet arī ekonomiski pamatota, ņemot vērā skolu lomu kā kopienas centram.
Profesionālās izglītības iestādes.
Uzspiežot uz kādas no profesionālās izglītības iestādes, par to tika parādīta šāda informācija: • Iestādes nosaukums; • Struktūrvienības nosaukums; • Pašvaldība, kurā iestāde atrodas; • Iestādes tips; • Iestādes veids; • Adrese. Pirmā diagramma “Audzēkņu skaits” satur datus par to, cik zēni un meitenes mācās konkrētajā iestādē, kā arī kādu proporciju veido. Zem diagrammas tiek minēts kopējais audzēkņu skaits. Diagramma “Audzēkņu skaits pa kursiem” parāda, cik kuros kursos ir audzēkņi. Uzbraucot ar peli virsū uz diagrammas, tiek parādīti reāli skaitļi. Jāatceras, ka savstarpēji saistīti uz kursiem nevar skatīties, jo izglītības iestādē var realizēt dažāda garuma mācību programmas. |
![]() |
Audzēkņu skaitā pa kvalifikācijas līmeņiem var apskatīt, kura līmeņa izglītības kvalifikācijas pakāpes audzēkņi apgūst, kā arī aplūkot proporcionālo sadalījumu. | ![]() |
Diagrammā “Audzēkņu skaits pēc kursu garuma” var saprast, cik garās mācību programmās audzēkņi mācās. | ![]() |
Diagrammā “Audzēkņu skaits pēc finansējuma avota” var iegūt informāciju par to, cik audzēkņi mācās par valsts budžetu, vai par saviem līdzekļiem. | ![]() |
Šī diagramma parāda, cik audzēkņi mācās klātienē vai neklātienē. | ![]() |
Tiek izdalītas šādas grupas no IZM puses: • Parasta grupa; • Mākslas izglītības grupa; • Arodklase; • Grupa izglītojamiem ar speciālās vajadzībām; • Apmācība ieslodzījuma vietās; • Pedagoģiskās korekcijas grupa. Uzbraucot ar peli uz konkrētās kolonnas diagrammā, tiek parādīts gan grupas nosaukums, gan arī audzēkņu skaits tajā. |
![]() |
Dažādi raksturlielumi sevī ietver bāreņu skaitu, audzēkņu skaitu, kas dzīvot dienesta viesnīcā, kā arī to audzēkņu skaits, kura mācības ir darba vidē balstītas | ![]() |
Šajā tabulā tiek sākumā parādīts realizēto izglītības programmu skaits. Tālāk visas izglītību programmas sadalītas pēc to ilguma gados. Pēc tam tiek uzskaitītas mācību programmas un iekavās piešķiramās kvalifikācijas, ja tādas ir. |
![]() |
Statistika
Statistika par profesionālās izglītības iestādēm veidota līdzīgi kā par vispārējās izglītības iestādēm funkcionalitātes ziņā. Jebkādi filtri, kas tiks pielietoti, atsauksies statistikas pārrēķināšanā attiecībā uz atlasīto.
1 apzīmē papildus diagrammas. Papildus pieejamas vēl šādas diagrammas:
• Profesionālo izglītības iestāžu skaits pēc to izglītības programmu īstenošanas adresēm un to tipa;
• Profesionālo izglītības iestāžu skaits pēc to izglītības programmu īstenošanas adresēm un to veida;
• Profesionālo izglītības iestāžu skaits pēc to izglītības programmu īstenošanas adresēm un pakļautības.
2 apzīmē iespēju sakļaut diagrammas, lai paliktu plašāks lauks kartes daļai vai arī datu tabulām.
3 apzīmē papildus diagrammas. Papildus no diagrammām var iegūt šādus datus:
• Audzēkņu skaits pa kursiem;
• Audzēkņu skaits pēc dzimuma;
• Audzēkņu skaits pēc finansējuma avota;
• Audzēkņu skaits pēc mācību kursa ilguma gados;
• Audzēkņu skaits pa grupām;
• Audzēkņu skaits pa izglītības kvalifikācijas pakāpēm.
Papildus pazīmes
Meklēšana un datu tabulas darbojas identiski kā vispārējās izglītības iestāžu sadaļā, tāpēc tās netiks aprakstītas.
Amatu grupas
Amatu grupas tika veidotas pēc šādiem amatiem:
Amats |
Kategorija |
Vadītāja vietnieks/direktora vietnieks (izglītības jomā) |
Administrācija |
Skolas direktora vietnieks |
|
Izglītības metodiķis |
|
Skolas direktors |
|
Direktora vietnieks (izglītības jomā) |
|
Vadītājs/direktors (izglītības jomā) |
|
Izglītības iestādes vadītāja/direktora vietnieks (izglītības jomā) |
|
Skolotājs mentors |
|
Direktors (izglītības jomā) |
|
Pamatdarbības struktūrvienības VADĪTĀJS/ DIREKTORS (izglītības jomā) |
|
Pamatdarbības struktūrvienības vadītāja vietnieks/ direktora vietnieks (izglītības jomā) |
|
Vadītāja vietnieks (izglītības jomā) |
|
Vadītājs (izglītības jomā) |
|
Pedagoga palīgs |
Atbalsta personāls |
Skolotājs logopēds |
|
Speciālais pedagogs |
|
Izglītības psihologs |
|
Pedagogs karjeras konsultants |
|
Izglītības iestādes bibliotekārs |
|
Sociālais pedagogs |
|
Izglītības iestādes bibliotekārs (ceturtā un trešā līmeņa kvalifikācija) |
|
Pagarinātās dienas grupas skolotājs |
Pārējie |
Internāta, dienesta viesnīcas skolotājs |
|
Izglītības iestādes muzeju pedagogs |
|
Interešu izglītības skolotājs |
|
Koncertmeistars |
|
Sporta organizators |
|
Profesionālās ievirzes skolotājs |
|
Profesionālās izglītības skolotājs |
|
Sporta treneris |
|
Arodmācības skolotājs/amatmācības skolotājs |
|
Sporta metodiķis |
|
Diriģents |
|
Horeogrāfs |
|
Vecākais sporta treneris |
|
Asistents (izglītības jomā) |
|
Speciālās izglītības skolotājs |
Skolotājs |
Vispārējās pamatizglītības skolotājs |
|
Vispārējās vidējās izglītības skolotājs |
|
Sākumizglītības skolotājs |